شغل تولید محتوای سئو شده

شغل تولید محتوای سئو شده

در طول این مدت شغل تولید محتوا پیشرفت زیادی کرده است. با حضور وسیع کسب و کار در وب و شبکه های اجتماعی و استفاده از سایت و وبلاگ برای فروش محصولات و شناساندن سبب شده است که برای تولید محتوا بیشتر نیاز داشته باشند.

آیا تولید محتوا، تنها شامل تولید محتوای الکترونیکی و دیجیتال است؟

در مورد محتوا (content) به معنای عام باید بگویم که محتوای الکترونیکی و دیجیتال، یک نوع محتواست. افرادی که یک بروشور کاغذی، یک آگهی مکتوب، یک مقاله در روزنامه یا یک پوستر بزرگ برای تبلیغات محیطی طراحی و تولید می‌کند، تولیدکننده محتوا محسوب می‌شوند.

ولی محتوا یک معنای خاص هم دارد و این معنا، همان چیزی است که در طول این سال بیشتر رواج یافته است. در این معنای خاص، تمرکز اصلی روی محتواهایی است که روی بستر دیجیتال جا‌به‌جا می‌شوند و رسانه های دیجیتال، وظیفه‌ی توزیع و ترویج آن‌ها را بر عهده دارند. در این معنای خاص، وقتی از تولید محتوا صحبت می‌کنیم معمولاً منظورمان محتوایی است که از راه کانال‌های زیر عرضه می‌شود:

وبسایت‌ها و وبلاگها

  • شبکه های اجتماعی (از جمله فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین و یوتیوب)
  • نرم افزارهای پیام رسان (مثل تلگرام یا واتساپ)

کارشناس تولید محتوا باید چه مهارت هایی داشته باشد؟

پاسخ دادن به این پرسش به این بستگی دارد که باید محتوا در چه فرمت هایی تولید شود. مانند این که یک کارشناس تولید محتوا در سایت خبری در طول این سال چه قدر به تولید محتوا پرداخته است. حتی یک بار هم، به سراغ نرم افزاری مانند Adobe Premiere (برای ویرایش فیلمها و کلیپها) نرود. اما کسی که برای تولید محتوا در یک کارخانه استخدام شده، همان روز اول مجبور می باشد یک کلیپ ویدیویی را تنظیم و ویرایش بکند. با این حال، برخی مهارتها هستند که تقریباً از همه‌ی کارشناسان تولید محتوا انتظار می‌رود در آن‌ها قوی باشند و اگر می‌خواهید در زمینه‌ی محتوا فعالیت کنید، مناسب است برای یادگیری آن‌ها وقت بگذارید و برنامه ریزی کنید:

نویسندگی مهارت در نگارش و تنظیم محتوای متنی

این همان چیزی است که در زبان عمومی‌تر، گاهی آن را با عنوان توانایی محتوا نویسی مطرح می‌کنند. نگارش متن روان به زبان مخاطب (مثلاً فارسی) مهارتی است که به هیچ بهانه‌ای نمی‌توانید از زیر آن شانه خالی کنید؛ حتی اگر کار تخصصی شما تولید محتوای صوتی یا تصویری باشد. فرض کنید لازم شود متن یک پادکست یا مصاحبه ویدیویی را پیاده‌سازی کنید، شما نمی‌توانید به کارفرمای خود بگویید که کار تخصصی من، صدا است و حالا باید یک نفر را استخدام کنید که بر نگارش و ویرایش فارسی مسلط باشد.

آشنایی با زبان انگلیسی

شما برای مطالعه و تحقیق، ناگزیرید با زبان انگلیسی آشنا باشید. آشنا بودن با انگلیسی برای این نیست که به ماشین ترجمه تبدیل شوید (چنین کاری را چند سال بعد ماشین‌ها انجام می‌دهند و شما بیکار خواهید ماند). بلکه برای این است که دسترسی شما به منابع دست اول آسان‌تر شود و نیز این‌که بتوانید روندهای عمومی صنعت محتوا را در سطح جهان تعقیب کنید. شما نیاز دارید که افراد و مجموعه‌های متعددی را به عنوان الگو و بنچ مارک خود انتخاب کرده و دائماً آن‌ها را رصد کنید و قانع‌شدن به یک زبان بومی، قطعاً دانش و تجربه‌ی شما را بسیار محدود خواهد کرد.

آشنایی با نرم افزارهای خانواده آفیس

خانواده نرم افزارهای مایکروسافت، تنوع زیادی دارند و برنامه‌های گوناگونی را شامل می‌شوند. اما می‌توان گفت نرم افزارهای زیر، حداقل چیزی هستند که انتظار می‌رود یک فعال تولید محتوا با آن‌ها آشنا باشد:

  • ورد (Word)
  • اکسل (Excel)
  • پاورپوینت (PowerPoint)
  • وان نوت (OneNote)

نیاز به خانواده‌ی آفیس واضح‌تر از‌ آن است که لازم باشد هرگونه توضیح بیشتری برای متقاعد کردن شما ارائه کنیم.

آشنایی با حداقل دو ابزار گرافیکی

اگر کار شما تولید محتوای گرافیکی و بصری باشد، قاعدتاً باید در نرم‌افزارهایی مانند Photoshop و Illustrator و CorelDraw و … حرفه‌ای باشید. اما حتی اگر کار تخصصی شما گرافیک نباشد، هم‌چنان لازم است بتوانید در حد مقدماتی کارهای گرافیکی خودتان را سر و سامان دهید (نمی‌توانید برای یک Thumbnail کوچک کنار مطلب‌تان یا رسم یک نمودار کوچک، به سراغ گرافیست حرفه‌ای بروید).

شما دو نوع کار گرافیکی خواهید داشت

نوع اول چیزی است که اصطلاحاً Raster نامیده می‌شود و از جنس کار با پیکسل‌هاست. فتوشاپ بی‌تردید بهترین گزینه برای این نوع کارهای گرافیکی است. اما بعضی کارهای شما هم با خط و دایره و اشکال هندسی است که اصطلاحاً کار Vector نامیده می‌شود و فتوشاپ برای آن‌ها طراحی نشده است (مثلاً ترسیم نمودار فروش یا چارت سازمانی یا سایر کارهای هندسی). حتی اگر نرم افزارهایی مثل CorelDraw و Illustrator برای شما دشوار هستند، باید حداقل یاد بگیرید کارتان را با نرم افزارهای دم دستی‌تر مثل پاورپوینت یا Visio راه بیندازید (این روش، حرفه‌ای نیست؛ ولی خیلی وقت‌ها کارتان را راه می‌اندازد). به طور خلاصه، شما باید بتوانید یک عکس را در حد بسیار ابتدایی ادیت کنید و نیز باید بتوانید یک فرایند یا چارت سازمانی را هم، به هر شکل و با هر ابزاری که می‌توانید ترسیم کنید.