چگونه یک موشن گرافی خوب انجام دهیم؟ (قسمت اول)

27 نکته ی مهم طراحی موشن گرافی

می خواهیم بهترین موشن گرافی جهان را معرفی کنیم.

این موشن گرافی ها بهترین راه حل برای جلب توجه و ایجاد تصور اند.

افرادی که طراحی خوبی دارند، ارتباط قوی برقرار می کنند و برخی خلاقیت ها را به نمایش می گذارند.

امیدارم که نکاتی که در این مقاله گفته خواهد شد، برای شما مفید باشد.

1 زبان تصویری خود را اعمال کنید:

لوگو یک برند قوی نیست، چیزی است که شما در ذهنتان به وجود می آورید.

در موشن گرافیک، با عناصر زیادی سرو کار دارید:

صوت، تصویر و موسیقی که در آن استفاده می کنید،نشان دهنده ی شخصیت شما است.

انگیزه ی تجارتی

وقتی شما یک موشن گرافی عالی دارید این نتیجه ی همکاری استعداد های گروهی شماست.

این به معنی تبادل انگیزه است.

چه فرقه ی مادربرد باشد و چه لینک ویدئویی تجاری  هر قدر زیاد همکاری کنیم موشن گرافی خوبی خواهیم داشت.

2. هنگامی که شک دارید کار انجام ندهید:

اگر زمان یا منبع کافی ندارید، خود را تحت فشار قرار ندهید.

اتاق فکر

قبل از انجام هر کاری ابتدا اطمینان داشته باشید که موشن گرافیک همان چیزی است که می خواهید.
با موشن گرافیک چگونه روند پروژه را تسریع بخشیدید؟

آیا می توانید همین کار را با قطعه ی غیر پویا انجام دهید؟
انیمیشن باید افزایشی باشد نه برای اینکه تنها به کار اضافه شود، در غیر این صورت عملکرد درستی نخواهد داشت.

اهداف خود را بشناسید

با انجام این پروژه چه چیزی می خواهید به دست آورید؟

با اعضای گروه به صورت خلاصه به پرسش های اساسی زیر پاسخ دهید:

  • محدوده ی فعالیت شما چیست( مثلا تیزر تبلیغاتی، تبلیغ محصول، توضیحی ویا روایت گونه)؟
  • مردم بعد از مشاهده ی ویدیو چه احساسی خواهند داشت؟
  • چه عکس العمل هایی باید از خود نشان دهند؟
  • کدام سطح هوشیاری را هدف قرار داده اید؟
    (جهت اطلاع، موشن گرافیک به خوبی به منظور افزایش سطح هوشیاری و تصمیم گیری کارآمد خواهد بود).

از ابتدای طراحی وانیمیشن را در روند کار وارد کنید

طراحی و انیمیشن در ذهن یک موشن گرافیک موفق دو عنصر جدایی ناپذیر اند،
مهم است که طراحان و انیماتورها را از فرآیند همفکری، از روز اول به پروژه اضافه کنیم.

انجام ندادن این کار بزرگترین اشتباه گروه هاست.

تفکرات هوشمندانه و بی نظیرآنها در پردازش، در ایده ی اصل تاثیرگذار خواهد بود.
و با عرضه ی دیدگاه های جالب تعیین خواهد شد که آیا مفهوم مورد نظر از طریق موشن گرافیک اجرایی خواهد بود یا نه.

به همه به یک اندازه بها دهید:

هیچ دیدگاهی نباید بدون تایید همه ی افراد گروه رد شود.

علاوه بر آن همه باید از این مفاهیم به خوبی آگاه باشند:

  • هدف
  • لحن
  • داستان/ پیام
  • توزیع( زمانی که موشن گرافیک وارد شده و اجرا می شود)

8- محدوده ی زمانی خود را بدانید:

 مدت زمان، تاثیر به سزایی در هزینه و روند تولید خواهد داشت.
باید بدانید اهداف شما در طول چه مدتی به بار خواهند نشست.

9- فقط یک داستان روایت کنید:

شما فضایی محدود دارید بنابراین باید بیشترین استفاده را از آن داشته باشید.
یک موشن گرافیک خوب فقط یک پیام را می رساند و از هر عنصری برای حمایت از همان داستان استفاده می کند.

10- حساب تعداد لغات را داشته باشید:
به عنوان یک قانون کلی، شما به تعداد لغات کمتری از آنچه که تصور می کنید نیاز دارید.

11- بی رحمانه تدوین کنید:

چربی ها را ببرید واین شامل همه چیز از خطوط متراکم تا انتخاب کلمه می شود.
شما باید به زبان ساده و آسان بنویسید تا قابل فهم باشد.
گاهی اوقات، نوشتن برای موشن گرافیک مانند نوشتن کتاب کودکان است. همه چیز را به سادگی بیان کنید.
حتی ممکن است مجبور شوید کلمات با هجای کمتر را انتخاب کنید .
همیشه با صدای بلند بخوانید تا متوجه شوید در نظر مخاطب چگونه به نظر می رسد.
اگر روی ادای جمله ای به مشکل برخوردید، بهترین کار این است که روی آن بیشتر کار کنید.

12- با طراحی انجام دهید:

بله، کپی رایت یک کلمه است، اما کلمات فقط نیمی از تجربه ی موشن گرافیک هستند.
طراحان باید از متون برای دریافت بازخورد در مورد امکان طراحی، جریان داستان و هر فرصتی برای تجسم به جای توضیح با کلمات استفاده کنند.
نکته: برخی معتقدند متون و داستان نویسی مصور در واقع باید به طور همزمان انجام گیرند(حتی گروه ما نیز در مورد این عقیده اختلاف دارند).
در حقیقت اولویت این است که مطمئن شوید خطوط ارتباطی میان کپی رایت کننده ها و طراحان وجود دارد،
زیرا تکرار و ویرایش در مرحله ی طرح مفهوم بسیارآسان تر از انجام تغییرات در وسط پروژه است.

13- «علامت صوتی» خود را بشناسید:

سبک تجاری شما به وسیله ی صدا نیز گسترش می یابد.
برند شما چه صدایی دارد؟ شخصیت آن چیست؟ کدام حس را هدف قرار داده اید؟ موسیقی، صداگذاری، و جلوه های صوتی برای ایجاد ارتباط ضروری هستند.

14- صداگذاری را با احتیاط انجام دهید:

بسیاری از عوامل هستند که به پیدا کردن صدای مناسب ختم میشوند.
بسته به سبک و هدفی که دارید، باید سن، جنس، لهجه، تن، سبک و غیره را در نظر بگیرید.
شما می توانید صداها را با سایت های محبوبی مانند Voice123 یا Voices.com آزمایش کنید،
که شما را به سمت اتاق نوابغ هدایت می کند.

نکته ی حرفه ای:

با محدود ساختن جستجو، می توانید نمونه های صداگذاری و موسیقی را با هم اجرا کنید تا از نحوه ی ترکیب آنها نیز آگاه شده و بررسی کنید.
اگر میخواهید نمونه های موسیقی را به صورت جداگانه به اشتراک بگذارید،
پس با سه نمونه صداگذاری بهتر به صورت جفت قرار دهید

15- خود را برای هزینه های صدور مجوز موسیقی آماده کنید:

قطعه زیبای موسیقی به کار موشن گرافیک روح می بخشد، اما خود را برای هزینه کردن آماده کنید.
شما معمولا باید 10 تا 20 درصد از کل بودجه ی خود را برای دریافت مجوز موسیقی صرف کنید.
(نباید از گوشه و کنار کاری بزنید، مگر اینکه به پرونده بازی علاقه داشته باشید)
ممکن است به دنبال یک قطعه ی سفارشی(گزینه اصلی) بروید یا با فروشندگان صدور مجوز در مورد قطعه های موجود صحبت کنید.
فقط اطمینان حاصل کنید که همیشه با مجوز کار کنید.

16- از جلوه های صوتی مضایقه نکنید:

هر موشن گرافیکی به جلوه های صوتی نیاز ندارد،
اما هنگامی که این کار را انجام می دهید، باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشند.
شاید جلوه های صوتی به نظر شبیه به یک لایه ی صوتی ساده باشند
اما اگر هماهنگی نداشته باشند ممکن است اوضاع را به هم بریزند.(بهتره ازشون استفاده نکنید)