استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا چیست؟

اگر بخواهم خلاصه بگویم استراتژی محتوا را این گونه معرفی می کنند:

  • توصیف برند (هویت برند، ارزش‌ها، ماموریت، چشم‌انداز و…)
  •  توضیح محصولات و خدمات کسب‌وکار یا فرد
  • شناخت مشتریان و مخاطب (دموگرافیک و پرسونا)
  • تحلیل رقبا
  • تحقیق کلیدواژه
  • نقشه سفر مشتری
  • راهنمای نوشتن محتوا (لحن، ساختار، سئو، رنگ‌ها و…)
  • کانال‌‌‌ها و نحوه توزیع محتوا
  • تقویم محتوا
  • شاخص‌های عملکرد

یکبار استراتژی ها را تدوین می کنیم اما تا آخر پروژه چشممان باید روی استراتژی باشد، تا هرگز از مسیر تدوین شده در استراتژی کجروی نکند.

فقط در جایی می توانیم که شاخص های عملکرد در گزارش کوتاه و یا بلند مدت  نشان دهد که به هدفمان نرسیدیم.

چرا باید استراتژی محتوا بنویسیم؟ آیا واقعا لازم است؟

احیانا در تولید محتوی وبلاگ و یا شبکه ی اجتماعی تمام طول روز فکرتان دنبال این است که موضوع جالبی پیدا کنید.

بعضی وقت ها انسان سر درگم می شود که موضوعی که می خواهد بر اساس آن تولید محتوا کار کند به سایت یا صفحه اش ربط دارد یا نه؟

از همه مهم تر بدون استراتژی نمی دانیم کار هایی که می کنیم در هدفمان وجود دارد یا نه؟

هدف از نوشتن استراتژی  محتوا شناخته شدن چیز هایی است که یاری دهد چه کاری را چگونه انجام دهید.

تدوین استراتژی محتوا چه مزیت هایی دارد؟

استراتژی محتوا مزیت خیلی زیادی دارد که اگر از ابتدا درست نکنید و به آن عمل نکنید تنها پول و وقت تان را صرف کردید.

استراتژی کمک می کند که عملکرد تضمین شده و بازاریابی بهتری از محتوا بگیریم. این مزیت ها را می توان ساده کرد:

  • کاهش زمان صرف شده برای تولید محتوا
  • تولید محتوای هدفمند
  • افزایش احتمال موفقیت
  • برتری و جایگاه‌یابی نسبت به رقبا در بازار
  • کاهش هزینه و زمان آموزش کارکنان
  • بهبود سئوی وبسایت
  • یکپارچگی محتوا

استراتژی چگونه بر روی سئو تاثیر می گذارد؟

در چندین سال آخر الگوریتم های گوگل قدرتمند شده اند، رفته رفته به درک انسانی همجوار می شود. با این حال هوش مصنوعی می تواند ارتباط بین کلمات و جمله ها را درک و فهم کند.

محتوا و سایت هایی را که ربات ها بازبینی می کنند، می توانند بفهمد که در چه موضوعی و چه کیفیتی است، گوگل همه قدرتش را می زند که به بشر نزدیک شود.

جالب است بدانید که انسان و رباط بر عکس هم عمل می کنند، انسان تمام قدرتش را می گذارد که ماشینی شود ولی ربات تمام قدرتش را می زند که به بشر نزدیک شود.

مراحل تدوین استراتژی محتوا

برای هر چیزی که می خواهید استراتژی محتوا بنویسید، لازم است این مراحل را اجرا کنید.

قدم اول: اهداف خود را از تدوین استراتژی محتوا مشخص کنید.

قبل از این که یک کار را انجام دهید هدف خود را ازبازاریابی محتوا مشخص کنید، اگر این کار را خوب انجام بدهید قدم های بعدی شما جهت می یابد، وقتی هدفتان مشخص شد در میان انبوهی از داده های خام گیج و سردرگم نمی شوید.

چندین نمونه از هدفی که در نظر شما ومشتریان است مثال می زنم:

  •   افزایش نرخ تبدیل
  • افزایش ترافیک سایت
  • افزیش مشارکت و تعامل کاربران در سایت شما
  • برندینگ برای کسب و کار
  • افزایش فروش و درآمد

نباید یکی از گزینه ی بالا را هدف قرار دهید شاید همزمان دو الی سه تای آن ها لازم باشد. اما خواهشا حالت جوگیرانه به خود نداشته باشید. زیرا همه کاره و هیچ کاره می شوید درنتیجه به هیچ کدام از هدف هایتان نمی رسید.

قدم دوم: وضع فعلی کسب و کار خود را به طور کامل بررسی کنید.

بعد از این که هدفتان را تعیین کردید. احتیاج دارید که کسب و کار خود را به طور کامل بررسی کنید. این را نیز عرض کنم که بررسی جنبه ی مختلفی دارد.

مهم ترین چیزی که باید بررسی کنید من برای شما توضیح می دهم.

بررسی وضعیت کلی شرکت

برای اینکه این بخش را بررسی کنید باید جواب سوال هایی را پیدا کنید.

درآمد این شرکت چگونه تامین می‌شود؟

  • بیشترین درآمد این شرکت مربوط به کدام محصول یا خدمات است؟ چرا این محصول این چنین برای شرکت درآمدزا است؟ نیاز بازار برای این محصول بیشتر است یا روی برندینگ و تبلیغات این محصول بیشتر کار شده است؟ یا هر دلیل دیگری. (این سوال یکی از مهم‌ترین سوال‌ها برای شماست. چراکه یک بخش مهم از استراتژی شما حول خدمات پرطرفدار شرکت می‌چرخد)
  • ساختار تیم فروش چگونه است؟ چه پارامترهایی برای آنها اهمیت دارد؟