موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

موشن گرافیک یا موشن گرافی چیست؟

موشن ها پیام و محتوا را به طور متحرک منتقل می کنند. به هر چیزی که دارای حرکت باشد موشن گویند که لاتین آن Motion

است. با این روش انتقال محتوا مزیت های بسیاری دارد. محتوا بایدبه طوری باشد که موثرتر و زیباتر در کوتاه مدت برای مخاطبان عرضه شود.

تعریف موشن گرافیک به زبان ساده

موشن گرافیک نوعی انیمیشن است که در آن متن جزء اصلی است و از ادغام تصویر و حرکت با همراهی صدا در ساخت تیزر تبلیغاتی، انیمیشن های دو بعدی، برنامه های آموزشی و… استفاده می شود. چیز هایی مانند احتیاج نداشتن به دوربین، نور وفیلم برداری، عدم نیاز به بازیگر و استفاده از رنگ های جذاب، تصاویر گرافیکی متنوع، خلق افکت هایی با جذب مخاطب، از دلایلی اند که باعث شده موشن گرافیک این روز ها جزء پر طرفدارترین روش ها برای تبلیغات باشد.

مثال های موشن گرافیک

  • نام تجاری:

موشن گرافیک  به سادگی و به طور اثر بخشی برای شناساندن یک برند تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

  • توالی عنوان در تلوزیون:

به طور برجسته استفاده از تایپوگرافی در موشن گرافی، برای توالی عنوان می توان استفاده نمود.

  • داستان:

موشن گرافیک به رنگ و طرح های فانتزی برای به اشتراک گذاشتن چیز های مهم احتیاجی ندارد. برخی جاها طرح ساده می تواند داستان را به طور مسقیم نشان دهد یا این که همه ی داستان را حفظ می کند.

  • ایجاد آگهی:

 طراحی ساده ولی با مفهوم داشته باشد، و برای اطلاعات می توان استفاده کرد.

  • توضیح یک مفهوم:

تصویرهایی که مفهوم پیچیده ای دارند در قالب گرافیک ساده ولی تاثیرپذیر از موشن گرافیک استفاده کرد، این روش برای بینندگان کمک می کند که یک نوع مفهوم را به روش نمایشی ارائه دهند. در ضمن برای این که آَگهی یا فیلم کوتاه بسازیم می توان از موشن گرافیک استفاده نمود.

  • اشتراک گذاشتن ویدئو از محصولات:

ویدئو هایی که از محصولات می گیرند می تواند یک راه عالی برای معرفی محصول به مشتریان و افزایش فروش باشد.

انواع موشن گرافیک ها:

  • ویدئورئال:

این موشن گرافیک ها از فضا و حیاط های واقعی فیلم برداری می شود و در مورد اطلاعات گزارشی را می دهد. در آن استفاده ی آنچنانی و خاصی از طرح گرافیکی نمی شود.

  • استاپ موشن:

تکنیکی است که از چیزهای واقعی و طبیعی عکاسی می شود، در این روش اشیاء به طور کم یا جزئی حرکت داده می شوند. از کوچک ترین حرکت ها عکاسی می شود. همه ی عکس ها از نرم افزار های ویژه پشت سر هم می آیند تا حس حرکت را تلقین کنند.

  • اینفو موشن

یک نوع ویدئو اند که برای این که محتوا را انتقال دهند از تکنیک اینفوگرافیک استفاده می کنند. گرافیک و حرکت به نوعی استفاده می شود که از تکنیک های اصلی اینفوگرافیک نمایش محتوا به کار ببرند.

  • عرفی کوتاه از محیط کاربری یاUi:

کاربر یا مخاطبی که تازه وارد است بااستفاده از این گرافیک محرک با محیط کاربری اپلیکیشن تازه به طور ساده آشنا می شود و تجربه ی بهتری پیدا می کند.

  • آیکون:

این روز ها به کمک فایل های Svg و Css گرافیک های متحرک دوست داشتنی و جذابی برای سایت ها طراحی می شود، بدون  اینکه در سرعت لود صفحه اختلالی به وجود آید، زیرا این فایل ها اطلاعات را به طور مختصر  ارائه می کنند و نتیجه می گیریم که برای مخاطب ساده تر و اثر بخشی اش زیاد می شود.

  • لوگو:

استفاده از گرافیک متحرک در این نوع زمینه باعث می شود برند در ذهن مخاطب خطور کند و شکل دوستانه ای از برند را برای مخاطب نشان می دهد. وقتی لوگو را با موشن گرافیکی  ترکیب کنید یکی از مطمئن ترین راه های معرفی برند می باشد.

در موشن گرافی می توان به عنوان های زیر اشاره کرد:

  • فیلم کوتاه
  • عنوان فیلم
  • ارائه یا Presentation
  • اینفوگرافیک
  • Broadcasting
  • Gifs
  • VR یا واقعیت مجازی

ابزار های ساخت موشن گرافیک ها:

ابزار های ساخت موشن گرافیک ها عبارت اند از:

  • Adobe Premiere
  • Adobe Photoshop
  • Adobe Illustrator
  • Adobe Animate
  • Nuke
  • 3DMAX
  • Houdini
  • Maya
  • Syntheyes
  • Adobe after effects

مهمترین ویژگی های یک موشن گرافیک دیزاینر:

طراحی ها باید ویژگی اساسی و بنیادی داشته باشد. موشن دیزاینر عبارت اند از:

اعتماد به نفس: هر کار هنری که انجام می‌دهید، چند نقطه قوت و ضعف دارد. باید بتوانید این مساله را بپذیرید و تحمل نقد را داشته باشید تا پیشرفت کنید.

توانایی کار گروهی: باید بتوانید با دیگر اعضای گروه ارتباط موثری داشته باشید و هم‌پوشانی خوبی بین خودتان برقرار کنید.

پرانرژی بودن: کار شما پر از ایده، خلاقیت، رنگ و تحرک است! باید پرانرژی باشید تا بتوانید کارهای بی‌نظیری خلق کنید.

صبور بودن: اوایل کار ممکن است آنچنان که باید از کارهای شما استقبال نشود؛ صبور باشید تا سبک خودتان را پیدا کنید.