منظور از بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا (content marketing) به عنوان زیر مجموعه ی دیجیتال مارتینگ به حساب می آید. بازاریابی محتوا با این که یک برند و نام تازه ای است ولی از محتوا برای بازاریابی استفاده کردن چیزی تازه ای نیست. با پیشرفت تکنولوژی دیجیتال و با پیشرفت فناوری اطلاعات، یک ابزار قدرتمند و رشته ی تخصصی مطرح شده و جایگاه های مخصوصی را در بین فعالیت کننده های دیجیتال به خود اختصاص داد که بازاریابی محتوا می باشد.

ساده ترین تعریف بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی (marketing) با واژه ی بازاریابی محتوا(content)  که با آن چیزی که ما در فضای مدیریت می شناسیم و مورد استفاده قرار می دهیم فرق دارد. در آن چیزی که ما از مارکتینگ می شناسیم بیشتر به معنی فروش نزدیک است.

 ست گادین و جو پولیتزی (joe pulilzzi) این دو نفر اولین کسانی بودند که از واژه ی بازاریابی محتوا و بازاریابی درونگرا استفاده کردند. هر دو سعی نداشتند واژه های بازاریابی محتوا و فروش را از هم جدا کنند. ست گاردین یک کتابی نوشته است به نام  All Marketers Are Liars All Marketers Are Liars که به فروشندگان نزدیک است تا بیشتر به بازاریابان.

در تعریف بازاریابی محتوا جوپولیتزی (joe pulilzzi) می گوید: بازاریابی محتوا فرایندی است که به تولید محتوا ی گیرا و توزیع آن برای جلب توجه کردن، جذب و درگیر کردن از مخاطبان گروه هدف که هدفشان به هیجان آوردن رفتار های سودآور در مشتریان است، می پردازند.

دامیان رایان (damian ryan) در تعریف بازاریابی محتوا این چنین می گوید: مشتریان بالقوه برای خشنودی سریع و لحظه ای نیاز به اطلاع داشتن برایشان ارزش به وجود می آورد. این گونه بازاریابی برای خرید کردن فشار نمی آورد بلکه با محصولاتش (engage) جذب و درگیر می کند.

چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم؟

بازاریابی

دلیل های بسیار زیادی برای بازاریابی محتوا وجود دارد که فروش اینترنتی انجام بدهید. یکی از دلیل های آن برای پیشرفت ترافیک سایت و تولید لید  آن است که از معتبر ترین منبع ها استفاده کنید. اعتماد در اشخاص بازدیدکننده مهمترین استراتژی بازاریابی می باشد. هر قدر اطلاعاتی که می دهند اعتماد کاربران را به دست بگیرند به همان قدر فروششان بالا می رود. یکی دیگر از دلایلی که بازاریابی محتوا از ضروریات به حساب می آید این است که باعث می شود مشتریان از برند سطح آگاهی بالایی داشته باشند.

هدف بازاریابی محتوا

عکس العمل و دیده شدن محتوا توسط مخاطبان هدف اصلی بازاریابی محتوا است که تخصص داشتن شرکت ها را نمایان می کند. بهبود سئو  یکی دیگر از عوامل  بازاریابی محتوا است. موقعی که تولید محتوا با وضعیت بسیاری انجام شود کاربران بسیاری به سمت سایت می آیندکه موجب ترافیک سایت می شود.

مهمترین قوانین بازاریابی محتوا

استراتژی محتوا نیز مانند وب قوانین مخصوص خود را دارد اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد برای صاحبان وب سایت ها موفقیت های بساری خواهد داشت. نمونه هایی از این ها را شرح می دهیم:

زمان طولانی

بازاریابی محتوا به زمان زیادی احتیاج دارد و اصلا نتیجه ی زود بازدهی ندارد. نمی توان انتظار زیادی داشت که با کمی محتوا و در کوتاه ترین زمان به نتیجه ی عالی دست یافت.

بازاریابی با همراهی محتوا به زمان و وقت نیاز دارد و این امکان را دارد که در مرحله ی اولیه و ابتدایی هیچگونه تاثیری نداشته باشد. ولی می توان گفت این روش ماهیتی دارد که می تواند با پیوسته بودن در آخرسر نتایج  خوبی داشته باشد.  این امر باعث می شود سایت به خوبی به کاربران معرفی شود، در این قوانین استراتژی بازاریابی محتوا به صبر و شکیبایی نیاز دارد.

مخاطب واقعی

کاربران کسب و کار نمی توانند به رباط و کاربر ساختگی چشمداشت داشته باشند که رباط به آن ها کمک کند. خیلی از افراد اعتقاد دارند که رباط می تواند برای استراتژی محتوا مناسب و خوب باشد ولی می خواهم به شما توضیح بدهم که رباط به آن ها یاری نمی رساند بلکه مشکلاتی نیز به وجود می آورد.

تعامل

بازاریابی محتوا می تواند با کاربران تعامل خوبی داشته باشد. اگر از آن ها سوالی پرسیدند و به درستی پاسخ داده و بررسی شود می تواند ایجاد حس اعتماد برای کاربران پشتوانه ای ایجاد کند.

فرض کنید چندتا از کاربران یک نوع دغدغه داشته باشند و آن ها را دائما بگویند باید به آنها پاسخ داده شود در این صورت با این کار به کاربران فهمانده می شود که خواسته هایشان چه قدر برایشان اهمیت و ارزش دارد.